Informace a pravidla psaní v naší RPG
Strana 1 z 1
Informace a pravidla psaní v naší RPG
Info k RPG
RPG – co a jak?
RPG = role playing game. Hra, ve které si vybereme svoji roli nezávisle na tom, jaká je v reálném životě, a tu hrajeme. Aby to nás i naše spoluhráče bavilo, měli bychom se snažit tu roli hrát opravdu dobře a co nejvěrohodněji.
Předem upozorňuji, že tato hra, ač na téma Bleach, se nesoustředí pouze na boj a rozvíjení bojových schopností, nemáme proto exaktní bojový systém (ve hře, v neherní Aréně ano) a zatím ho ani neplánujeme tvořit. Samozřejmě bojovat můžete, ale je i mnoho dalších možností, jak a co u nás hrát.
Vzhledem k tomu, že v tomhle případě se jedná o textovou RPG, základem je schopnost psát, pokud možno dobře psát. A dalším z mála předpokladů je schopnost myslet... zamyslet se nad tím, co by v dané situaci naše zvolená postava udělala, zamyslet se, co naše postava ve hře ví a co víme jen my jakožto hráč, a podobné věci.
A jelikož tu máme RPG na téma Bleach, asi by to chtělo i nějakou tu orientaci ve světě Ichiga a spol... Pokud tohle zvládáte, můžete začít :-)
Postava
První krok k zapojení se do RPG je tvorba postavy. První postava, kterou si ve hře každý vytvoří, je shinigami, proto se tento článek prozatím zabývá pouze tím. Informace o možnosti udělat si další postavu najdete v tématu o postavách.
Každá postava by měla mít jméno, preferujeme japonsky znějící a pokud možno i s příjmením. Při vymýšlení její osobnosti se zamyslete, jestli jste schopní zahrát to, co si předurčíte. Samozřejmě nejjednodušší je udělat vaši postavu podle vaší osobnosti, hlavně pokud jste ve světě RPG začátečníci.
Žádná postava se jen tak nevyloupne zničehonic do světa, musí mít tedy nějakou historii, byť „nezajímavou“. Možná se jí přihodily věci, které ovlivnily její chování nebo to, jak teď vypadá... a nemusely to být nevyhnutelně tolik oblíbené tragédie všeho druhu, buďte kreativní! Ohledně historie se řiďte prosím tím, že naším cílem je odpoutat se od původní Bleach - RPG se odehrává neurčitý počet stovek let v budoucnosti, zkrátka v době, kdy už všechny původní postavy nežijou. Také bych chtěla poprosit, abyste vynechali jakékoli věci zahrnující hollowizaci.
Když máme tedy tuhle záležitosti z krku, přejděme ke schopnostem – kromě klasických schopností shinigamiho určitě vaše postava umí i jiné věci a nejde jenom o schopnosti v boji, pro hru budou mnohem zajímavější i dovednosti z běžného života, odvíjející se od koníčků vaší postavy, od její historie, osobnosti a podobně. A možná ještě zajímavější bude informace o tom, co naopak vaše postava vůbec neovládá a co není radno jí svěřovat. Neodmyslitelnou součástí shinigamiho je jeho zanpakutou, i to musíme do popisu postavy zahrnout. Ne že byste nad tím museli nějak hluboce dumat, ale možná by bylo dobré zanpakutou a jeho schopnosti nějak spojit s tím, jaká je vaše postava, co ji vystihuje. Také pokud se schopnosti zanpakutou odvíjejí od určitého společného základu nebo podstaty, potěší to.
A hlavně se nezapomeňte přihlásit do některé z divizí, abyste se mohli vůbec stát shinigamim, bez toho by to nešlo. To provedete v tématech k tomu určených v každé divizi v oddílu Gotei 13.
Jak hrát?
Když je postava schválena, může se začít hrát. V podstatě platí, že co není zakázáno, je povoleno. A zakázáno toho je opravdu málo. V RPG můžete dělat tedy cokoli se vám zachce a to bez konzultace s GM či kýmkoli jiným. Nejhorší, co se vám může stát, je, že vám to někdo smaže a vynadá vám, což není tak zlé. Samozřejmě hodně důležité věci, které ovlivní bezprostředně více lidí nebo dokonce ohrozí život postav (nebo něco, o čem si myslíte, že vám asi neprojde, takže na to chcete GM předem připravit a vysvětlit, jak to plánujete), je potřeba s GM a dalšími zainteresovanými předem probrat, nejsme fórum, na kterém by se jen tak na potkání zabíjelo. Pokud dojde k boji, ani zde nejsou přesně daná pravidla. Sami musíte posoudit, jakého tahu je vaše postava v dané situaci schopna a co všechno vydrží. Nepište ovšem, jaký efekt váš útok měl, to nechte na protivníkovi nebo na GM. V podstatě se dá říct, že pokud se GM neozve (v případě, že nehraje protivníka, samozřejmě), všechno proběhlo, jak mělo, a boj pokračuje. Při hraní oceňujeme vlastní invenci a originalitu. Můžete prostě jen čekat, co vám GM předhodí, ale pravděpodobně si to mnohem víc užijete, pokud sami vymyslíte nějakou zajímavou činnost pro svou postavu. Obecně se dá říct, že čím lépe hrajete, tím víc vám toho projde.
Co hrát?
Pokud chcete, aby vás hra co nejvíce bavila, můžete GM předem ohlásit, jestli chcete pro svou postavu příběhy plné bojů nebo naopak se chcete boji vyhnout, jestli chcete rozvinout nějaké věci z historie postavy, kterou jste sepsali... - ne všechny baví to samé a tato hra je určená především pro zábavu a odreagování, tak proč se nutit do něčeho, co nechceme? GM zde jsou dostatečně schopní, aby vám udělali příběh podle vašich představ, ať už jste fanoušci jakéhokoli žánru.
S kým hrát?
Nejlépe s ostatními hráči, to dá rozum. Samozřejmě si můžete psát samotářské příspěvky, které půjdou úplně mimo ostatní, ale není to tak úplně ono a asi se u toho ani moc nepobavíte. Kromě postav hraných hráči se můžete ve hře setkat s více či méně důležitými NPC – většinou nepřátelé, ale i další potřebné postavy, které hraje GM či některý z kapitánů. Jednou z takových postav, které nehraje žádný hráč, je u nás například vrchní velitelka Gotei 13. A kromě toho vám do hraní budou nejspíš v jednom kuse mluvit takoví lidé... na různých fórech se jim říká jinak, u nás to jsou game masters neboli GM – osoby, které hru řídí, nebo se o to aspoň občas pokoušejí.
Kde hrát?
Všichni noví hráči začínají hrát v Akademii (Hrací místnosti -> Soul Society -> Seireitei -> Akademie). Představa je taková, že vaše postavy už jsou v posledním ročníku, všechny jejich schopnosti jsou na dostatečné úrovni, aby se mohli zapojit do hry. Akademie slouží především k tomu, abychom zjistili, jak hrajete a případně vám osvětlili to, čemu úplně nerozumíte. Hráči, kteří vědí "jak na to", se tam příliš dlouho nezdrží, pokud si to nepřejí. Akademie neslouží jen nováčkům, může do ní zavítat kdokoli, kdo si přeje trénovat či studovat, i když už to nemá povinné, její prostory jsou k dispozici všem. Až budete připraveni, můžete začít hrát v Seireitei. Tam se nacházejí témata pro jednotlivé divize, ovšem to neznamená, že musíte nevyhnutelně psát jen do vaší divizi vyhraněného tématu. Můžete se tam pohybovat naprosto volně a jít, kam vás napadne, jen se pokuste, aby ostatním bylo vždy jasné, kde se momentálně vaše postava nachází. V Seireitei máme místnosti i pro další lokace netýkající se přímo Gotei 13, dále můžete v Soul Society najít pomalu se rozrůstající Rukongai. Další místa, kde se dá hrát, jsou Hueco Mundo a Real World, dostat se tam je už ale složitější, více méně jen coby součást příběhu či mise.
Občas se objeví i nějaký ten filler, dění v něm ale nemá vliv na dění v příběhu.
Pokud si budete chtít nezávazně zabojovat, zamiřte do Arény.
Psaní příspěvků
1. Nejdříve napište jméno postavy, kterou hrajete. Jméno vždy zvýrazněte tučným písmem a podtrhnutím.
Standa Novák
2. V příspěvku odlišujte přímou řeč tučně, myšlenky vaší postavy kurzívou – kvůli lepší orientaci při čtení. V přímé řeči, či myšlenkách jsou dovoleny lehké vulgarismy.
Ten hollow je příliš silný! zařval na ostatní Standa.
To byl zase den... pomyslel si Standa.
3. Gramatické požadavky zúžené na minimum – na začátku vět dělejte velké písmeno, na konci tečku. Ne všichni ovládají pravopis, ale pokuste se aspoň trochu si připomenout, co vás to v té škole učili, skutečně jsou mezi námi lidé, kteří ty chyby vidí a osypávají se z nich.
4. Krátké příspěvky nejsou chybou, ale pokuste se to trochu rozvinout, řekněme aspoň na dva řádky...
5. Svůj příspěvek si po sobě vždy přečtěte – i pokud nejste schopni opravit si gramatiku, překlepy jistě zvládne odstranit každý.
Nejčastější chyby
Role play
Snažte se hrát podle toho, co jste si napsali ke své postavě. Pokud do její povahy napíšete něco, ale hrajete potom úplně jinak nebo jak vás prostě zrovna napadne, ztrácí to smysl :-)
Úcta ke kapitánům
Nováčci často kapitánům tykají, chovají se k nim jako k sobě rovným a podobně. Neměli bychom ale zapomínat na to, že kapitáni jsou v podstatě nejvýše postavení lidé v Gotei 13, vůdci, ke kterým bychom měli vzhlížet, a v mnoha případech také vykonavatelé činů, které si zaslouží naši úctu.
Mluvení se zanpakutou
Pokud si chcete popovídat se svou zanpakutou, musíte se na to pěkně posadit do předepsané pozice a meditovat. Může se také stát, že si vás duch zanpakutou kvůli něčemu neodkladnému vtáhne do vnitřního světa. Ovšem konverzovat si jen tak při každodenním činnostech s duchem zanpakutou, to bohužel nejde, mějte to tedy na paměti :-)
Aktivita
Co nejčastější hraní je základ. Nikdo nemá rád, když kvůli jednomu hráči ostatní musí čekat. K hlášení neaktivity nebo snížené aktivity slouží téma Omluvenky v Diskuzi, takže ho prosím využívejte, ať víme, co s kým je. Kdyby se vám stalo, že hráč, se kterým hrajete, přestane odpovídat a vy si nepřejete čekat, můžete po dvou dnech napsat double post a ze situace odejít. To platí i v případě, že je onen neaktivní hráč omluven. Pokud se někdo do RPG bez udání důvodu nezapojí déle než měsíc, jeho postava bude přesunuta do Neaktivních, ztratí status shinigamiho a své postavení v divizi (i když to bude záviset též na kapitánovi). Pokud byste s takovou postavou chtěli později zase hrát, kontaktujte některého z GM a znova se přihlašte do divize.
Získávání bodů
Body „zkušeností“ získáváte v základu za to, jak jste aktivní a jaké příspěvky píšete. K tomu můžete získat nějaký ten bodík navíc za dobré nápady, originalitu, dobré vystižení povahy postavy při role playingu, pěkně sehraný souboj, zkrátka za cokoli, co se nám bude líbit. Naopak za dělání nesmyslů, nedodržování předem dané povahy postavy, neschopnost přijmout porážku, snahu strhnout pozornost v příběhu jen na sebe a podobné můžete body též ztratit. Za velmi krátké příspěvky (např. jedna věta) a příspěvky, které nesplňují pravidla uvedená výše, žádné body nezískáte.
Podle počtu bodů se hodnotí celková síla postavy a za každých 20 získaných bodů si budete moci přidat jeden bod ke schopnosti shinigamiho.
Pokud budete měsíc neaktivní a ztratíte status shinigamiho, ztratíte také všechny nasbírané body. Body přidané do schopností vám ale zůstanou. Takže pokud se do hry vrátíte, vylepšení schopností přetrvá, ale ve sbírání bodů začnete opět od nuly. Jinými slovy vaše postava bude hodnocena jako slabší než postavy, které hrály a sbíraly body bez přerušení.
Komunikace s GM
je základ. Jak máme vědět, že se vám něco nelíbí, když nám to neřeknete? Proto jakékoli problémy, žádosti, návrhy, připomínky týkající se hry pište někam do Diskuze nebo lépe GM do soukromých zpráv. Netvrdíme, že vám ve všem vyhovíme, ale rozhodně se pokusíme nějak rozumně domluvit :-)
Co se nesmí?
Není toho moc, ale jen tak pro pořádek připomenu:
Chovejte se slušně k ostatním účastníkům RPG.
Nespamujte v tématech, kde nemáte co dělat.
Neignorujte GM, to je většinou naštve.
Nevyřizujte si ve hře s nikým neherní účty, i když je to lákavé.
Snažte se veškeré příspěvky udržet v oblasti „mládeži přístupné“, zvláště pokud jste mládež.
Nedělejte si více herních účtů.
Co by se mělo?
Každý hráč by měl sledovat všechno, co se děje v oddělení Diskuze k RPG, jelikož často se tam rozhodují dost důležité věci pro hru a GM počítají s tím, že si to tam každý přečte.
Asi není třeba dodávat, že neznalost těchto pravidel neomlouvá.
Vytvořila Miss_Atlantis k datu 31. 1. 2012
Užitečný a dobře formulovaný textík pro ty, co stále nechápou, jak se tu hraje:
Díky, Rei :-)Rei napsal:Preto sa píšu postavy... Nedá sa čakať, že by sa pomocou kombinácie tabuliek a hodnosti dala exaktne určovať schopnosť defenzívy/ofenzívy/hladiny reiatsu ako takého, vzhľadom na to, že na to vplývajú rôzne faktory, ako napr. história postavy, v ktorej sa dá samozrejme vysvetliť nadpriemerné množstvo reiatsu aj napriek hodnosti; úroveň napísaného príspevku a jeho logika; racionálne usúdenie GMiek a dohody s nimi ohľadom danej postavy; štýl a taktika boja (tu je to viac-menej dosť kruciálne pre napr. 4 divíziu, kde kapitán musí byť aj bojovo, aj kido zdatný), kde máš priestor rozpísať dôvody, prečo by ten útok mohol preraziť ako ktorý. Kebyže to má byť naozaj len o tom, tak potom si tu rovno môžeme začať hádzať kocočky a spoliehať sa na šťastie/atribúty postavy... A ak sa nemýlim, tak je toto z veľkej časti ORP systém, nie DrD, preto majú všetci hráči možnosť obhájiť rôznymi spôsobmi koncept svojej postavy, ako aj hladinu jej reiatsu...
Maršál Křída- Počet příspěvků : 841
Datum registrace : 21. 08. 09
Similar topics
» Pravidla pro psaní příspěvků
» Informace pro GM od GM
» Informace
» Informace a diskuze
» Informace o divizi
» Informace pro GM od GM
» Informace
» Informace a diskuze
» Informace o divizi
Strana 1 z 1
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru